V šentjernejskih krajih Čisti breg, Hrvaški Brod, Mršeča vas, Ostrog, Šentjakob in Zameško lahko zelo hitro spet ostanejo odrezani od sveta. Stari most so odstranili, sposojeni se je nevarno povesil, pa tudi civilna zaščita ga lahko v vsakem trenutku odpelje. Pri novem župan trmari, ne ozira se niti na krajane niti na opozorila nekaterih občinskih svetnikov.
Župan Radko Luzar vztraja, da Občina Šentjernej nima dovolj denarja, hkrati je objavljen razpis za 2 vrtca in hkrati trdi, da mora občina odplačevati stare dolgove. Že res, da sta vrtca potrebna, tudi dolgove je treba odplačati, ampak tudi most je treba zgraditi. In, cinca marinca nikoli ne prinese kruha.
Župan še kar trmari in cincari
V šentjernejski občini bi se morali že zdavnaj odločiti in tudi že zgraditi most preko reke Krke, bolj znan kot most v Mršeči vasi. Stari leseni most je služil in kljuboval 65 let, dotrajal, za novega pa župan še kar cinca, čeprav so krajani naselij Čisti breg, Hrvaški Brod, Mršeča vas, Ostrog, Šentjakob in Zameško lahko vsak čas brez ustrezne prometne povezave do Šentjerneja in avtoceste. Zdajšnji – nadomestni – most je v lasti Uprave RS za zaščito in reševanje, če pride do večje naravne ali kakšne druge nesreče, pa bodo morali most, ki so ga šentjernejski občini posodili poleti 2014, enostavno odpeljati. Poleg tega se je sposojeni most v zadnjem času tudi nevarno povesil. Krajani so se odločili za izgradnjo novega betonskega mostu, to predlaga tudi del občinskih svetnikov, vendar župan je še kar cinca marinca. Trdi, da v občinskem proračunu ni denarja za betonski most, pač pa le za lesenega. Prvi bi imel življenjsko dobo preko 100 let, promet prek njega bi bil praktično neomejen, drugi – leseni, pa bi imel življenjsko dobo 50 let, promet bi bil omejen.
Polovične rešitve nikoli niso dobre
Razlika v ceni izgradnje obeh mostov je res precejšnja, vendar je večinska odločitev za betonskega, za rešitev, ki bi bila trajnejša. Leseni naj bi po občinskih računih stal blizu 400.000 evrov, betonski 1.200.000 evrov. Župan je krajanom sicer že lani obljubil, da bo občinski svet o tem razpravljal že na lanski junijski seji, občina je izvajala celo anketo in Luzar je obljubil, da bodo na občini spoštovali željo ljudi. Obljubo je zelo kmalu snedel, danes trdi, da je prioriteta občine izgradnja vrtca in poplačilo starih dolgov. Mimogrede, za izgradnjo novega vrtca v Šentjerneju je na spletni strani občine pravkar objavljeno tudi javno naročilo, po katerem zbirajo ponudbe, gre za kar 2 vrtca, ne enega.
Občanom spet grozi do 20 km daljša pot
Za novi most torej ni denarja, četudi se občanom obeta, da se bodo lahko celo do svojih polj na drugi strani reke Krke morali voziti tudi do 20 kilometrov dlje. Zakaj župan trmari, ni povsem jasno. Iz uredništva smo tako njemu kot Samu Hudoklinu, direktorju občinske uprave, poslali več vprašanj, vendar odgovorov kljub dodatnemu posredovanju nismo prejeli.
Obnovimo še del dogodkov zadnjih let.
Inšpektorat RS za promet, energetiko in prostor je 20. januarja 2014 izdal odločbo, s katero je prepovedal uporabo lesenega mostu preko reke Krke v Mršeči vasi in odredil njegovo odstranitev v 12 mesecih. Odstranili so ga šele lani, po dveh in ne enem letu.
Hudoklin obljubljal, bile so le predvolilne obljube
Leseni most je bil zelo dotrajan, po poplavah v letu 2010 pa je dokončno klecnil. V zadnjih letih je bil po mostu prepovedan tudi promet za vozila, težja od pet ton. Uničeni so bili predvsem podporni stebri. Nato so še leta 2014 našli rešitev v mostu, ki jim ga je posodila civilna zaščita, ki sicer spada pod ministrstvo za obrambo. Prejšnji župan Franc Hudoklin je nato obljubljal izgradnjo betonskega mostu. Govoril je, da naj bi bilo v proračunih (od 2014 do 2016) za to skupno zagotovljenih 562.000 evrov. Leto 2014 pa je bilo volilno leto, takratnemu županu je pošteno tekla voda v grlo, izkazalo se je, da denarja ni bilo niti v letu 2014. Navsezadnje bi že takrat lahko marsikaj postoril, volitve so bile namreč jeseni.
Civilna zaščita most posodila le začasno
Rešitev s sposojenim mostom je bila torej le začasna. Uprava RS za zaščito in reševanje je namreč v začetku julija 2014 na svoji spletni strani objavila, da v Mršeči vas postavlja montažni most Mabey C200, Občini Šentjernej ga je posodila oziroma dala v začasno uporabo. Nadomestni most z nosilnostjo 10 ton je dolg 60,46 metra, s tem so prebivalcem zelo olajšali povezavo s Šentjernejem in dostop do avtoceste. Montažni most so začeli postavljati 23. junija 2014 in kmalu tudi končali. Postavljali so ga pripadniki Teritorialnega polka 72. brigade Slovenske vojske iz Novega mesta in podjetje Dvig z avtodvigalom. Za uporabo mostu pa je morala Občina Šentjernej urediti še dovozne poti in prometno signalizacijo, pred uporabo pa je predstavnik Inštituta za metalne konstrukcije opravil še tehnični pregled.
Dve leti so rabili za odstranitev starega
Jeseni 2014 so bile volitve in župan Hudoklin jih je izgubi, zmagal je Luzar. Sposojeni most je ostal, starega, lesenega, ki je bil sicer zaprt za uporabo, so zrušili junija lani. Tudi tokrat je vmes moral poseči inšpektor, to so naredili šele na njegovo zahtevo. Denarja v občinskih proračunih ni bilo, lani je občina zmogla le 20.000 evrov, kolikor so bili stroški za rušenje starega mosta.
Kot so ga pripeljali, ga lahko tudi odpeljejo – kadarkoli
Župan je nato obljubil spoštovanje volje občanov in izgradnjo mostu glede na njihove želje. Pogodba za uporabo nadomestnega, to je sposojenega mosta se je julija lani iztekla, ministrstvo za obrambo, čigar del je civilna zaščita, pa te ne more več podaljšati. O tem je krajane obvestil kar Luzar sam. Ve se tudi, da bo ministrstvo oz. civilna zaščita most odpeljala nemudoma, če pride kje drugje do naravne nesreče in ga bodo rabili tam in za to, čemur je v osnovi tudi namenjen.
Ampak, tudi začasni most se je nevarno povesil
Vendar to še ni vse. Začasni most se je pred mesecem tudi nevarno povesil. Zato je le še vprašanje časa, kdaj ga bodo lastniki tudi odpeljali. Župan pa vztraja, da je najprej na vrsti izgradnja vrtca, za katerega je občini uspelo dobiti nepovratni denar. Betonski most v Mršeči vasi, ki naj bi stal preko milijona evrov, pa bo moral še počakati. Luzar je doslej sicer zatrjeval, da je občina v letu 2017 sposobna zgraditi zgolj leseni most, dopolnila nekaterih občinskih svetnikov za leto 2017, s katerimi bi stvari dokončno rešili, pa je že v osnovi zavrnil.
Razlike med lesenim in betonskim mostom
Leseni most:
- dolžina: okrog 64 metrov
- širina: 4,5 metra
- 1 vozni pas, izmenično v vsako smer, nosilnost minimalno 20 ton, temelji bi bilo betonski mikropiloti in greda, preko bi vozili lahko osebni in avtobusni promet in vsa kmetijska mehanizacija, omejitev bi bila za tovorni promet.
- Življenjska doba bi bila 50 let. Predvideni strošek izgradnje okrog 370.000 evrov.
Betonski most
- dolžina: okrog 78,5 m
- širina: 8,87 metra + estetski element ograje
- 2 vozna pasova in pločnik na eni strani, nosilnost večja od kapacitete ceste, asfalt, prevoznost brez omejitev
- Življenjska doba najmanj 100 let. Predvideni stroški: 1.200.000 evrov.
Še rezultati ankete: 77 odstotkov jih je glasovalo za betonski most
Občina Šentjernej je občanom naselij Čisti breg, Hrvaški Brod, Mršeča vas, Ostrog, Šentjakob in Zameško lani posredovala dopis, s katerim so jih seznanili s tehničnimi karakteristikami obeh variant izgradnje in finančno sposobnost občine za izgradnjo mostu v Mršeči vasi. Občane so prosili, naj se udeležijo anketiranja, ki je potekalo v nedeljo, 12. junija 2016, v Mršeči vasi. Pripravljenih je bilo 392 anketnih listov, odzvalo se je 117 občanov (29,8 % vseh); 90 anketirancev (77 %) je glasovalo za betonski most in 27 (23 %) za lesenega.
Anketa o izgradnji mostu, poročilo in ostalo je razvidno tukaj.
T. H.