Nesreča v italijanski Genovi, kjer se je zrušil del viadukta, je postavila vprašanje tudi o stanju ostalih mostov, med drugim tudi v Sloveniji. Prek družbenih omrežij so zaokrožile tudi fotografije okoli 70 let starega mostu čez Kolpo na Vinici v Beli krajini. Te kažejo na veliko načetost objekta, v vladni direkciji pa navajajo, da je težko napovedati, kdaj bo prišlo do nove gradnje, pravijo pa, da je gradnja v načrtu.
14. avgusta 2018 se je v italijanski Genovi zrušil del viadukta, kar je zahtevalo najmanj 42 življenj in več deset ranjenih. Številka uradno ni potrjena, saj pogrešajo še med 10 in 20 ljudi. Viadukt se je zrušil med hudim neurjem, ko je v globino 45 metrov skupaj z njim zgrmelo več kot 30 avtomobilov in trije tovornjaki.
Tragični dogodek je povzročil veliko zaskrbljenost tudi zaradi ostalih mostov in viaduktov, povsod po svetu, in tudi v Sloveniji. Po družbenih omrežjih so se nemudoma začela pojavljati številna opozorila o njihovem slabem stanju.
Zasledili smo tudi fotografije mostu čez Kolpo na Vinici v Beli krajini, ki so bile posnete že lani. Iz fotografij je razvidno, da je tudi ta most zelo načet.
Verjetno je tudi v tem razlog, da je na tem mejnem prehodu dovoljen tovorni promet za tovorna vozila, katerih največja dovoljena masa ne presega 7,5 tone (stalne-omejitve). Še nedolgo tega so poročali, da je nosilnost mostu 30 ton, vendar pa je zaradi infrastrukture na mejnem prehodu Vinica promet omejen na 7,5 tone. Pred tem je bila nosilnost več let omejena celo na samo 3,5 tone, nato so lani nosilnost povečali.
Ali je tovorni promet na Vinici res omejen zgolj zaradi infrastrukture na mejnem prehodu ali pa je razlog prav v načetosti mosta, pa je že drugo vprašanje.
Direkcijo za infrastrukturo, ki spada pod ministrstvo za infrastrukturo, smo zato vprašali, ali imajo v načrtu tudi most čez Kolpo na Vinici.
Odgovorili so nam, da je rekonstrukcija v načrtu. “Tako je projektna dokumentacija PGD/PZI za rekonstrukcijo mostu čez Kolpo v Vinici že v izdelavi. Pred samo izvedbo rekonstrukcije je potrebno izdelano dokumentacijo še revidirati, ker gre za mejni most skleniti meddržavni sporazum z Republiko Hrvaško ter izvesti razpis za samo izvedbo, ” so zapisali in dodali: “Glede na navedeno je v tem trenutku težko napovedati, kdaj bi se gradnja lahko začela.”
Iz odgovora je razvidno, da bo treba na nov ali obnovljen most čez reko Kolpo na Vinici še dolgo čakati.
V nadaljevanju objavljamo nekaj fotografij, ki so bile posnete leta 2017 in so objavljene na Facebooku. Objavljamo tudi fotografijo viadukta v Genovi, ki se je zrušil. Primerjava sicer kaže, da na Vinici še ni tako slabo kot je bilo v Genovi, vseeno pa je most zelo načet.
Kako se je gradilo pred desetletji?
Viniški most je bil zgrajen pred 70 leti, gradnja pa je bila takrat povsem drugačna kot je danes. Poznavalci opozarjajo, da posamezne poškodbe z obnovami ni možno dovolj kvalitetno odpraviti. Včasih so namreč jekla, iz katerih so izdelane armature, vsebovala večji delež žvepla, standard prekrivanja betona preko nosilne armature pa je bil minimalen. Tako so nastajale mikro razpoke že pri sami gradnji, vremenski vplivi, vibracije zaradi prometa, zanemariti pa ne smemo niti vetra in potresov, so te razpoke z leti samo povečevali. Voda prodira do železne armature, proces oksidacije jekla (rjavenje) nadaljuje. Zaradi oksidacije armatura povečuje svoj volumen, to pa povzroča luščenje betona. Vsako premazovanje in prekrivanje armature pa, ne glede kako natančno je bilo delo izvedeno, ni trajna in dobra rešitev, lahko je samo začasni ukrep.
C. R.