V zadnjih letih je evropski trg električnih vozil doživel pomembne spremembe. Po obdobju rasti je leto 2024 zaznamoval upad prodaje električnih avtomobilov v večini evropskih držav, vključno s Slovenijo.
Do leta 2020 je tržni delež električnih vozil v Evropi dosegel 11,4 %, kar je predstavljalo pomemben skok v primerjavi s preteklimi leti. Vendar pa so se razmere v letu 2024 spremenile. Po podatkih združenja evropskih avtomobilskih proizvajalcev (ACEA) je novembra 2024 prodaja električnih avtomobilov na medletni ravni upadla za 5,4 %. Kljub temu so hibridna vozila prevzela večji tržni delež, medtem ko je prodaja bencinskih in dizelskih vozil upadla.
Slovenija je sledila evropskemu trendu upada prodaje električnih vozil. V letu 2024 je bilo prodanih 3.142 novih baterijsko-električnih vozil, kar predstavlja več kot četrtinski upad v primerjavi z letom 2023. Tržni delež električnih vozil med vsemi novimi prodanimi avtomobili v Sloveniji je tako upadel, kar kaže na potrebo po dodatnih spodbudah za pospeševanje prodaje električnih vozil.
Avtomobilizem
Eden ključnih dejavnikov, ki je vplival na upad prodaje električnih vozil, je zmanjševanje ali ukinjanje subvencij. Na primer, v Franciji so novembra 2024 zmanjšali subvencijo za nakup električnih vozil iz 7.000 na 4.000 evrov, v letu 2025 pa so jo povsem ukinili. To je povzročilo 20,7-odstotni upad prodaje električnih vozil že v mesecu po zmanjšanju subvencije.
Avtomobilizem
Kljub trenutnemu upadu prodaje električnih vozil v Evropi ostaja dolgoročni trend prehoda na bolj trajnostne oblike mobilnosti. Proizvajalci vozil in vlade držav članic EU si prizadevajo za dosego okoljskih ciljev, kar bo verjetno spodbudilo nadaljnji razvoj in prodajo električnih vozil v prihodnjih letih.
Za Slovenijo bo ključno, da z ustreznimi politikami in spodbudami podpira prehod na električno mobilnost ter s tem prispeva k zmanjševanju emisij in doseganju trajnostnih ciljev, a ne na račun prevelike izgube konkurenčnosti slovenskega gospodarstva.
A. V.