V nedeljo se bomo podali na volišča, kjer bomo na referendumu odločali o tem, ali smo za ali proti Zakonu o izgradnji, upravljanju in gospodarjenju z drugim tirom železniške proge Divača – Koper.
Vrednost izgradnje 27 kilometrov železniške enotirne proge je po vladnem predlogu ocenjena na okoli 1400 milijonov evrov. Tako je navedeno v obrazložitvi zakona, ki ga je državni zbor potrdil na seji 8. maja 2017. Hkrati je bilo slišati tudi cene vse do 1800 milijonov evrov.
Veljavnost zakona je sprva izpodbijal Državni svet Republike Slovenije, ki je na zakon izglasoval veto. Vendar so nato poslanci vladajoče koalicije zakon spet podprli. Začel naj bi veljati. Pobudniki za referendum civilna iniciativa Davkoplačevalci se ne damo pa so nato zbirali podpise za referendum. Zbrali so jih preko 48.000 in predsednik državnega zbora je moral razpisati referendum.
Na nedeljskem referendumu jim mora biti več proti kot za, da bi zakon dokončno padel. Hkrati pa se mora tako odločiti okrog 340.000 volivcev in volivk, zato je udeležba na referendumu zelo pomembna.
Datum referenduma sicer ni bil izbran najbolj posrečeno. Lahko bi bil čez štiri teden, skupno z volitvami za predsednika države. S tem bi bili stroški za referendum minimalni, vendar poslanci vladajočih strank na to niso pristajali. Tako je prišlo do odločitve 24. september.
Zakaj podpisi, nato pa referendum?
Tisti, ki zakonu nasprotujejo, in teh je, kot smo videli – precej, navajajo, da gre za okrog 20 let star projekt, da bi tega treba novelirati, da ni jasna finančna konstrukcija, da ni izdelane predračunske vrednosti in je preveč odprtih neznank, predvsem finančnih. Moti predvsem visoka cena, ki je preko 52 milijonov evrov za kilometer proge, ki je 2,5-krat višja od primerljive v zahodni Evropi. Ker v vladi tega razpona niso znali pojasniti, je bilo v preteklih dneh slišati veliko kritik o tem. Ob tem bo gradnja enega tira trajala 7 let, začela se bo šele čez 3 leta. To pomeni, da bomo železniško progo na relaciji Divača – Koper dobili šele leta 2027. K temu bo treba zgraditi še drugi tir, ki naj bi bil zgrajen v naslednjih petih letih, to je do leta 2033. Skupno bo trajalo torej 15 let, za ceno, ki je še neznanka.
Podporniki zakona pa so doslej tega zagovarjali s tem, da je treba začeti, da bo trpel razvoj Luke Koper, če tega ne bo. Hkrati pa so prav danes zaposleni iz Luke Koper sporočili, da bodo na referendumu glasovali proti zakonu. Pravijo, da železniški tir potrebujejo, ne potrebujejo pa zakona o tem.