Ministrstvo za infrastrukturo je pripravilo predlog novele zakona o prevozih v cestnem prometu, ki ga je sprejela tudi vlada, zdaj je v parlamentarni obravnavi. Cilj je več mobilnosti, mogoče bo tudi naročanje prevoza prek aplikacije ob vnaprej znani ceni, avtomobilu, vozniku in relaciji. Gre torej za ureditev t. i. taxi služb, kjer so nekateri skočili na noge, med njimi tudi predstavniki levičarskih strank v Sloveniji.
Zakaj nasprotujejo ureditvi področja, pa je razvidno iz zapisa poslanke Tadeje Šuštar (NSi), ki je javno objavila svojo izkušnjo z delom taksistke v Ljubljani – razmere so bile katastrofalne. Več o tem preberite v nadaljevanju:
Resnična zgodba iz taksija
V taksiju sem se zaposlila 27. septembra 2017 in sem bila tam zaposlena do 1. septembra 2018, kar pomeni, da področje poznam precej dobro. Pogodbo sem podpisala za nedoločen čas za normalen delovni čas – to je 40 ur na teden. V tem času sem delala 5 dni na teden po 12 ur – od 6. ure zjutraj do 18. ure zvečer – ob praznikih, sobotah, nedeljah. Včasih tudi več npr. za novo leto, ko je bilo povpraševanja za taksi ogromno. Edina izjema je bila meseca maja/junija 2018, ko sem se zaradi volilne kampanje pred DZ volitvami dogovorila za 8-urni delavnik, da sem med tem časom lahko delala kampanjo.
V taksiju smo delali neprenehoma – niso nam dovolili niti normalne pol ure za kosilo, za odmor, za malico ali za kavo. Poleg tega so pričakovali od nas, da peremo avte vsak dan oz. vsak drugi dan s tem, da smo to morali opraviti izven delovnega časa torej pred 6. oz. po 18. uri. Sama nisem nikoli vozila ponoči – za tiste, ki pa so imeli nočne izmene, pa so morali prati podnevi.
Plačani smo bili sprva 25 % kasneje 30 % od prometa – kar je pomenilo, da če smo vzeli dopust, se nam je plača avtomatsko znižala, saj v času dopusta nismo delali torej nismo zaslužili. Plačanih nismo imeli niti nadur ali regresa oz. je bil regres prikazan vsak mesec sproti – kar smo zaslužili več od minimalne plače.
Februarja/marca 2018 smo se organizirali in se odločili (imam še vedno 18 kontaktov bivših sodelavcev, ki bi to lahko potrdili), da zahtevamo normalne delovne pogoje preko sindikata. V tistem času ni bilo nikjer sindikata taksistov, dvakrat ali trikrat sem se dobila s sindikatom avtoprevoznikov, s katerim tudi nismo prišli skupaj, saj so zahtevali, da vsi odpremo trajnike, da jim mesečno plačujemo članarino, kar pa pri nizkih plačah (2,5 €/uro) nikomur ni bilo v interesu. Sama sem takrat s svojo sindikalno dejavnostjo zaključila in še naprej iskala drugo službo. Je pa sodelavec podal prijavo delovnemu inšpektoratu, od koder pa je dobil odgovor, da naj se raje obrne neposredno na policijo.
V taksi službi (vsaj v Ljubljani) so res katastrofalne razmere. Nam “navadnim” taksistom je bilo (neuradno) prepovedano stati na nekaterih najbolj donosnih mestih npr. na glavni postaji, pred hotelom Union, pred kliničnim centrom, pred DZ na Šubičevi itd., ker so bila ta mesta “rezervirana” za t.i. taksi mafijo. Sama sem doživela, da sem neko jutro ob 6h zjutraj stala pred UKC Ljubljana in se je neka medicinska sestra po nočni izmeni usedla v moj taksi. Do mene je prišel drug taksist in mi stranko skoraj izvlekel iz avta (dobesedno izvlekel – odprl vrata in jo za roko vlekel ven). Začel mi je groziti. Takrat sem sicer hitro odpeljala, ampak ni bil ravno prijeten prizor.
Zato kot bivša taksistka popolnoma podpiram nov zakon, ker prinaša preglednost in iz dobrih izkušenj iz tujine (Varšava, Bruselj) vem, da je sistem dober, brez nepotrebnih stroškov in je zelo predvidljiv tudi s strani izvedbe prevozov. Veš, kdo te bo peljal, po kateri poti, s kakšnim avtom in kakšna bo približna končna cena. Poleg tega pa bo zakon prisilil aktualne taksiste, da spremenijo svoj odnos do strank, svojega dela in bodo zaradi konkurence tudi izboljšali svoje delo.
Opozicijskih poslancev so polna usta prekarizacije dela in kršitve delovnih procesov. Pa sami poznajo razmere dela v taksiju? Kaj je meni pomagalo, da sem bila redno zaposlena? Se je kdo zmenil za kršenje Zakona o delovnih razmerjih? Komu je v interesu, da se pelje z glavne avtobusne postaje v Ljubljani do Bežigrada za 20 €?
Naj si vsak odgovori sam.”
(Več o poslanki Tadeji Šuštar lahko preberete – tukaj)
M. D.