Tajno imenovanje sodnikov v Sodnem svetu in Uradu PRS – namesto doslej javnih volitev v DZ

Janez Janša (vir: arhiv)

Predsednik Slovenske demokratske stranke Janez Janša je prek omrežja X razložil, zakaj je ustavna sprememba glede imenovanja sodnikov dolgoročno tako škodljiva: “Ustava bo cementirala sodniško večino v sodnem svetu, ki bo ostala še naprej zaklenjena.”

Sporočilo Janeza Janše objavljamo v celoti:

“V državnem zboru je v zaključni fazi predlog spremembe ustave glede imenovanja sodnikov in če bo sprejet, bo imel za prihodnost Slovenije katastrofalne učinke. Monopol tranzicijske levice v sodstvu bo namreč še okrepljen in trajno zaklenjen. Ustava naj bi po novem določila, da ima sodni svet 15 članov. 8 jih imenujejo sodniki sami, 7 pa DZ z 2/3 večino po postopku, ki bo določen v še neobstoječem ustavnem zakonu.

1. Ustava bo cementirala sodniško večino v sodnem svetu, ki bo ostala še naprej zaklenjena. Doslej so sodniki sami imenovali 6 od 11 članov, sedaj pa jih bodo 8 od 15.

2. Za sprejem novega zakona o Sodnem svetu bo po novem potrebna 2/3 večina v DZ in ne več navadna. Z zakonom lahko določiš kriterije, ki jih morajo izpolnjevati člani sodnega sveta. Tako sodniki kot ostali. Določiš javnost njihovega dela. Določiš potrebno večino pri posamičnih odločitvah itd.

3. Leva vladna koalicija namerava takoj po sprejetju ustavne spremembe s pomočjo Nove Slovenije (NSi) sprejeti tudi zakon o sodnem svetu po svoji meri. Ki bo nato ostal zaklenjen z 2/3 večino.

4. Dokler ne bo novega zakona in Sodnega sveta po novem, bo ostal sedanji Sodni svet, kar levici tudi povsem ustreza. Lahko čaka (če bi #NSi zaradi pritiska javnosti postavljala kake nove pogoje) brez bojazni, da bi naslednja sestava državnega zbora z navadno večino spreminjala zakon. Ta bo zaklenjen.

5. Ko bo z 2/3 večino in glasovi N.Si sprejet nov zakon o Sodnem svetu in bo DZ lahko z 2/3 večino izvolil 7 sodnikov, bodo vedno vsaj 3 iz levice, dovolj pa sta že samo 2. 10 glasov od 15 je že 2/3 večina. V prvo sestavo Sodnega Sveta, ki bo imenovana v sedanjem mandatu, pa bo dovolj predlagati le 1 ali 2 kandidata po želji #NSi (kalibre Janez Pogorelec ipd.), pa imajo zagotovljenih 2/3 glasov za vseh 7. In dobili bomo nekaj podobnega, kot je danes “depolitizirani” Programski svet RTV Slovenija. Ne le 2/3, ampak vseh 15 glasov enoumja.

6. Poznamo ta trik iz začetka mandata pri imenovanju KNOVS in KNJF. Leva koalicija + NSi šteje 61 glasov. Si predstavljate reakcije, če bi v prejšnjem mandatu v vladni koaliciji pod vodstvom SDS obe opozicijski nadzorni komisiji zaupali Jelinčičevi SNS? Kar bi bilo ravno toliko v skladu s poslovnikom kot je sedaj vodenje obeh komisij s strani NSi. Bi pa bilo (kot je sedaj) skregano z vsemi načeli demokracije.

7. Sodnike je do sedaj dokončno imenoval DZ, zdaj ta varovalka odpade. V DZ smo do sedaj zavrnili 1x Maslešo, Dordevića, Karakaša in še kake 3 druge za visoke funkcije. Nekatere so predlagali še 1x, NEKATERIH pa sploh niso predlagali NIKOLI, ker so se bali javnosti postopka in razprave v DZ. Sedaj bo vse objavljeno v uradnem listu ob imenovanju. Takrat bo ljudstvo prvič izvedelo, kdo mu bo sodil – v imenu ljudstva.

8. Podporniki predlaganih sprememb ustave iz Nove Slovenije hočejo prepričati javnost, da si vseh 53 poslancev levičarskih strank želi odžagati eno od osrednjih vej, na kateri že leta ohranjajo svojo oblast. V resnici na levici natančno vedo, kaj počnejo. V prvi ustavni komisiji, ki je leta 1991 predlagala sedanjo ustavo, so nasledniki ZK, Potrč, Ribičič in comp. vztrajali, da mora sodnike imenovati predsednik republike, češ da je to norma. Razprava je trajala toliko časa, dokler eden od članov Ustavne komisije ni postavil  preprostega vprašanja: “Ja kaj pa se bo potem sploh spremenilo? O sodnikih bo še naprej odločal isti, kot je odločal tudi v prejšnjem režimu.” Šele nato je bil sprejet kompromis, ki je danes v ustavi, po katerem imajo sodniki večino v Sodnem svetu, a sodnike na koncu voli DZ. Je rezultat situacije, v kateri smo bili takrat in ki je danes na žalost še bolj pereča. So pa na levici vse od leta 1991 naprej problematizirali to ustavno ureditev in jo skušali spremeniti. Za ta korak doslej niso imeli ustavne večine, tokrat pa jim jo na žalost zagotavlja Nova Slovenija.”

A. L.