Jeseni sistem za izposojo koles tudi v Novem mestu

Kolo: takšnih je v Piranu že 97 (piran.si)

Mestna občina Novo mesto bo oktobra uvedla avtomatiziran kolesarski sistem za samopostrežno izposojo koles. V prvi fazi bo vzpostavljenih pet samodejnih postaj s po petimi kolesi. To pomeni 25 koles. Vrednost vzpostavitve in vzdrževanja sistema za prvo leto delovanja znaša 64.416 evrov (z davkom na dodano vrednost).

Namen projekta je vzpodbuditi uporabo koles pri vsakdanjih opravkih v mestu ter tudi na ta način doseči zmanjšanje onesnaženja zraka s CO2 in trdimi delci PM10.

Izbrane so tri lokacije, ki bodo:

  • na Novem trgu,
  • Ulici Slavka Gruma in
  • v kompleksu BTC v Bršljinu.

Ostali dve bosta določeni glede na bližino drugih postaj, frekvenco potencialnih uporabnikov in ustreznost kolesarskih povezav.

Mestna občina bo projekt izvajala tudi v sodelovanju z novomeškimi podjetji, s katerimi dogovori še potekajo. Na podlagi začetnih izkušenj pa bo nato izvedla nadaljnje korake nadgradnje sistema, pri katerih računa na državna in evropska sofinancerska sredstva.

Sistem izposoje koles v Novem mestu predstavlja enega od delov mozaika razvoja trajnostne mobilnosti. Del tega so še drugi načrtovani projekti ureditve kolesarskih povezav in spodbujanja oblik mobilnosti, z namenom manjše obremenitve za okolje in promocijo zdravega načina življenja.

Sistem bo vzpostavljen v sodelovanju s podjetjem Multimedijska hiša Ibis (iz Ljubljane), ki je bilo na javnem razpisu izbrano kot najugodnejši ponudnik.

Sistemi delujejo že več let tudi v številnih drugih slovenskih mestih

Po dostopnih podatkih so sistem izposoje mestnih koles že septembra 2014 uvedli v Šoštanju, kjer so 4 postaje, z osmimi mesti in 20 kolesi. Projekt je razširjen tudi na Topolšico in Velenje, skupno imajo 15 postaj. Občani se lahko brezplačno registrirajo in pridobijo kartico z osebno številko, s katero si lahko nato 14 ur tedensko brezplačno sposojajo kolo. Izposoja koles pa je v teh letih polno zaživela, izposoj je v povprečju že blizu tisoč na mesec.

Avtomatizirani mestni sistem izposoje koles so julija začeli graditi in urejati tudi v Krškem, zaživel bo septembra. Občina bo za njegovo ureditev namenila približno 70.000 evrov. Na voljo bo skupaj 15 koles, določene so prve tri postaje (pri železniški postaji, pri občini in šolskem centru).

Kolesa si je sicer možno že izposoditi v Kranju, na Jesenicah, v občini Šempeter-Vrtojba, Mariboru, Preddvoru, Novi Gorici, Kopru, Izoli, Piranu in verjetno še kje.

Najbolje so čez prišli v Piranu

Tricikel s košaro za dostavo (piran.si)

V Piranu imajo na voljo že 97 mestnih koles in 3 tricikel kolesa za prevoz manjšega tovora. Za projekt so pridobili kar 350.000 evrov nepovratnih sredstev in iz tega kupili navedenih 100 koles. Kar 85 odstotkov projekta jim je namreč že leta 2013 finančno pokrila Evropska unija, 10 odstotkov država, 5 odstotkov pa je plačala Občina Piran. Izposoja je brezplačna, uporabniki plačajo le pet evrov letne članarine.

Kako imajo to urejeno v Ljubljani?

Samopostrežni sistem poznajo tudi v Ljubljani. Delovati je začel že leta 2011. Takrat so navajali, da gre za enak sistem kot ga poznajo na Dunaju, v Parizu, Bruslju in drugje. Navajali so, da občina s kolesi ne bo imela nobenih stroškov, delali so namreč po sistemu javno-zasebnega partnerstva. Imajo 300 koles in 31 postaj, kjer je terminal za izvedbo postopka izposoje kolesa. Terminali so med seboj povezani, zato sistem beleži vse premike koles s postaje na postajo. Kolesa so primerna predvsem za krajše vožnje (do eno uro) in za največ 24 ur. Določeno je, da uporabnik ob prijavi v sistem predloži pooblastilo za prenos 350 evrov varščine, ki se lahko odtegne v primerih poškodbe, vračila kolesa po izteku 24 ur ali izginotja koles. Vsaka prva ura izposoje je brezplačna, druga stane 1 evro, tretja 2 evra in vsaka nadaljnja 4 evre. Po petih minutah od vrnitve kolesa si je na katerikoli od postaj že mogoče izposoditi novega. Postaje za izposojo so opremljene s terminali. Na njih pa so na voljo informacije o prostih kolesih za izposojo in o lokacijah ostalih terminalov.

Ali bo to tako tudi v Novem mestu oziroma kako bo to šlo, iz novomeške občinske uprave še niso sporočili. Poslali so le osnovno informacijo, da se začne jeseni.