Prevozniki so na današnji seji Upravnega odbora sekcije za promet pri OZS gostili ministrico za infrastrukturo Alenko Bratušek in ji predstavili najbolj pereče probleme v sektorju cestnega transporta. Po mnenju prevoznikov usmeritve pri zelenem prehodu zmanjšujejo konkurenčnost prevoznikov, zaradi visokih stroškov pri zaposlovanju in poslovanju pa se številna prevozniška podjetja selijo na Hrvaško.
Predstavnike prevoznikov in ministrstva je najprej nagovoril predsednik OZS Blaž Cvar, ki je dejal, da zakoni in predpisi, ki smo jim v zadnjem času priča, od zakona o dolgotrajni oskrbi, do evidentiranja delovnega časa, do omrežnin, en velik eksperiment.
Ministrica Bratušek je menila, da so rezultati gospodarstva v minulem letu zelo dobri. “Se pa strinjam, da smo na isti ladji in da je skupni cilj, da imamo uspešno državo. Leto 2025 bo težje kot prejšnje leto, zato je še toliko bolj pomembno, da stvari, ki so dobre, mi sami ne podiramo. Strinjam se, da ja naša država prenormirana. Dolgotrajna oskrba je zakon, ki je bil sprejet v prejšnji vladi. Se strinjam, da se mora sprejet zakon izvajati. Kar se tiče našega dela, so naša vrata vedno odprta. Nismo pri vseh stvareh na isti strani,« je odgovorila ministrica.
Komentar: Bratuškova je zamolčala, da je zakon o dolgotrajni oskrbi “njena” vlada zavrnila in ga “dodelala” tako, da nič ne deluje. Zamilčala je tudi, da “njena” (Golobova) vlada nenehno dviguje davke. Dejala je samo, da je “država prenormirana” (preveč davčno obremenjena).
Prevozniki so ministrici nanizali najbolj pereče probleme v sektorju cestnega transporta. Predsednik sekcije za promet pri OZS Peter Pišek je opozoril na posledice zelenega prehoda. “Evropa ne more biti čez noč zelena, druge celine pa ne. To zmanjšuje našo konkurenčnost. Nimamo nobene strategije na tem področju,” je menil.
Ministrica je predlagala, da bi se ta tema morala reševati še z drugimi resornimi ministrstvi. In pojasnila: “Lahko še enkrat pozovemo druga ministrstva, ali so ukrepali v tem času. Se strinjam z vami, da zeleni prehod lahko poslabša položaj napram ostalim. Če smo poslušali napovedi nove EK, se morda bo spremenila oz. upočasnila dinamika zelenega prehoda.”
Generalna direktorica Direktorata za ceste in cestni promet Andreja Knez je napovedala, da se bo za zeleni prehod ponovil razpis v vrednosti 3,5 mio evrov.
Pišek je dejal, da je potrebna digitalizacija sektorja cestnega prevozništva ter razvoj malih logističnih in intermodalnih centrov. “Vendar ni posluha, ni razpisov za naš sektor. Prosimo za podporo, da dobimo razpis za digitalizacijo,” je pozval Pišek, saj bodo samo tako rešili problem slabe pretočnosti na naših cestah. Pozval je tudi k prioritetni izdaji delovnih dovoljenj za voznike. “Naj se uredi interventna zakonodaja tudi za področje mednarodnih cestnih prevozov. Upravne enote naj prioritetno obravnavajo tudi čezmejno delo in vloge voznika. Interventni zakon za pohitritev postopkov na upravnih enotah je imel pozitivne učinke. Vendar pa ni prišel toliko v poštev za mednarodne prevoznike,” je pojasnil Pišek. Bratuškova je odgovorila, da bo zakon o tujcih sistemsko uredil te stvari.
Komentar: Bo, ko bo. Enkrat bo, če bo!, se temu lahko reče.
Avtomobilska zavarovanja – pri tem je molčala?
Prevozniki so opozorili tudi na problematiko avtomobilskih (AO) zavarovanj gospodarskih vozil in na enormno zvišanje premij. “Zavarovalnice so dvignile premije od 100 do 1000 odstotkov. Monopol imata dve zavarovalnici. To je enormno vplivalo na poslovanje naših prevoznikov. Najnižji AO je pri nas 3.500 evrov, najvišji 15 tisoč evrov, na Slovaškem pa denimo 900 evrov,” je pojasnil Pišek.
Beg podjetij na Hrvaško (Bratuškova razlogov ne pozna?)
Pišek je povedal, da je znak za alarm v sektorju cestnega transporta, saj so se vsa večja prevozniška podjetja registrirala na Hrvaškem. “Zemlja na Hrvaškem je od 15 do 20 eur, pri nas več kot 200 evrov. Tudi tuji investitorji so nas preskočili in grejo raje na Hrvaško, kar nas žalosti,” je bil jasen Pišek, ki je tako kot predsednik Cvar pozval k razbremenitvi stroškov dela.
Glede bega slovenskih prevoznikov je Bratuškova odgovorila, da ne pozna razlogov, zakaj se selijo podjetja tja.
Komentar: Gre seveda za veliko sprenevedanje Alenke Bratušek.
Podpredsednik sekcije za promet Franc Sršen ji je odgovoril, da je kupil na Hrvaškem zemljo po 18 eur, v Vodicah pa je dal 250 evrov za kvadratni meter. “Prispevki na zaposlenega na Hrvaškem so precej nižji, zavarovanje AO je tam 1200 evrov, gorivo je cenejše, davek na dobiček je nižji, postopki pri pridobivanju delovnih dovoljenj so krajši. Pri nas traja nekaj mesec, na Hrvaškem čakaš na delovno dovoljenje nekaj tednov,” je razloge za selitev podjetij na Hrvaško nanizal Franc Seršen.
Tretja razvojna os – Nič od nič
Gašper Rudl, prevoznik s Koroške, je opozoril, da se na tretji razvojni osi v letu in po poplavah ni premaknilo nič. “Veliko občinskih cest se je po poplavah popravilo, občine vas prehitevajo. Na cesti Dravograd-Ravne leto in pol po poplavah promet še vedno poteka izmenično, kar povzroča velike zastoje in gospodarsko škodo,” je bil kritičen Rudl.
Alenka Bratušek je odgovorila, da je tudi to področje odvisno od več resorjev, da pa bi morali prevozniki znati tudi pohvaliti, ne samo kritizirati. “Za en most čakamo soglasje direkcije za vode. To ni v mojih rokah,” je pojasnila.
Komentar: Slednje je višek sprenevedanja. Najprej govori, da smo vsi na istem čolnu, nato pa, da ne more pogledati čez plot, kaj počnejo uradniki v direkciji za vode.
Ob robu srečanja je Pišek pozval še, da država vzpostavi migracijsko politiko, saj bomo le tako rešili problem pomanjkanja kadra.
Vir: Obrtno-podjetniška zbornica (OZS) – Prevozniki
M. D.